Saturday, June 15, 2013

Penyakit Kagum Terhadap Diri

Assalamu'alaikum dan salam sejahtera. Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani. Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhamad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam serta ahli keluarga baginda dan para sahabat radhiallahu ‘anhu. 

Kuliah haraki mingguan

AlhamdulilLah pada hari Khamis yang yang telah lalu, saya dan sebahagian besar ahli Gerakan Islam Pas berkesempatan meneruskan pengajian kitab "Wabak Sepanjang Jalan". Ulama' yang mengisi ruang tersebut ialah Ustaz Dato' Nik Zawawi bin Salleh. Pada malam tersebut, beliau telah masuk kepada bab "I'jaabin Nafsi" iaitu kagum terhadap kebolehan diri sendiri.


Pada penghujung kuliah ada soalan yang berbunyi: "bagaimana pula dengan ahli Harakah Islamiyah yang kagum dengan pimpinan?

Maka jawab dato' Ustaz Nik Zawawi Salleh dalam kuliah haraki tersebut: "Kita dalam harakah islam kagum dengan dasar yang diperjuangkan oleh pimpinan dan bukannya kagum dengan batang tubuh individu itu sendiri"

Artikel yang lalu

Untuk mengetahui dengan lebih lanjut berkenaan dengan I'jaabin Nafsi bolehlah kecatatan ibnu ibrahim: kagum terhadap diri sendiri

No comments:

Post a Comment