Monday, June 10, 2013

Ini Cerita Benar

Assalamu'alaikum dan salam sejahtera. Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani. Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhamad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam serta ahli keluarga baginda dan para sahabat radhiallahu ‘anhu. 

Rejab meninggalkan pergi



Hari ini adalah merupakan 1 Syaaban 1434H. Ini bermakna Rejab sudah pun meninggalkan pergi. Dan ini juga bermakna tinggal 30 hari sahaja lagi umat Islam akan menyambut 1 Ramadhan 1434H. Seluruh umat Islam akan berpuasa selama sebulan.

Sebulan yang lepas iaitu pada Bulan Rejab, sambutan Isra' dan Mi'raj adalah sinonim dengan umat Islam. Peristiwa ini adalah untuk menguji sejauh mana umat Islam yaqin dengan sebenar-benarnya akan peristiwa ini. Peristiwa Isra' dan Mi'raj adalah merupakan cerita benar dan bukannya cerita dongeng. Dengan sambutan tersebut akan meningkatkan lagi keyakinan umat Islam kepada RasululLah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam.

Pengajaran

Di antara pengajaran kepada umat Islam ialah solat mula diperintahkan kepada umat Islam. Di dalam peristiwa ini juga diperlihatkan tentang 'azab-'azab yang akan dikenakan kepada perempuan-perempuan yang meringankan tuntutan menutup 'aurat. Akan tetapi sejauhmana kah keberkesanan sambutan ini di dalam masyarakat pada hari ini?

Di antara lain Allah mentaqdirkan peristiwa Isra' dan Mi'raj adalah untuk menghiburkan Nabi Muhamad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam yang ditimpa kedukaan ketika itu. Ikuti kupasan'ilmiah Dr. Abdul Basit bin Abdul Rahman tentang peristiwa tersebut.

dr. basit: isra' dan mi'raj dari sudut al-quran dan as-sunnah 

Artikel lain tulisan Ustaz Idris Ahmad: idrisahmad-isra' mi'raj ujian teladan kepada pejuang islam

No comments:

Post a Comment