Monday, August 3, 2009

Updated news: Kanak-kanak usia 10 tahun & 11 tahun mangsa ke-5 dan ke-6 H1N1

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

Angka kematian terus bertambah. Mari kita teliti apakah yang dimaksudkan dengan Simptom Influenza A (H1N1) dan langkah-langkah bagi mengelak daripada di jangkiti oleh H1N1. Sila baca artikel http://muslimatwp.wordpress.com/2009/07/29/simptom-influenza-a-h1n1/

Kanak-kanak usia 10 tahun mangsa kelima
01 Ogos 2009 - KUALA LUMPUR: Seorang kanak-kanak perempuan berusia 10 tahun dari Bagan Serai, Perak, menjadi mangsa kelima meninggal dunia akibat jangkitan virus influenza A(H1N1) di negara ini.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Mohd. Ismail Merican berkata, keputusan bedah siasat ke atas mangsa yang meninggal dunia di Klinik Kesihatan Bagan Serai pada pukul 5.30 pagi semalam disahkan positif virus A(H1N1).

Katanya, ujian sampel kahak yang diambil semasa bedah siasat itu telah disahkan positif oleh Institut Penyelidikan Perubatan (IMR).

"Mengikut maklumat yang diperolehi, kanakkanak ini telah mula sakit pada 27 Julai tetapi tidak demam dan tidak mempunyai sebarang gejala jangkitan pernafasan semasa mendapatkan rawatan sebgai pesakit luar di sebuah klinik swasta," katanya dalam kenyataan akhbar di sini, malam tadi,

Dr. Mohd. Ismail berkata kanak-kanak itu mengadu sesak nafas pada malam 28 Julai lalu dan mendapat rawatan di Klinik Kesihatan Bagan Serai pada hari berikutnya.

Bagaimanapun, katanya, pemeriksaan yang dibuat menunjukkan keadaan kanak-kanak itu stabil, tidak sesak nafas, tiada cyanosis dan diberikan rawatan sebagai pesakit luar dengan antibiotik dan ubat batuk.

Katanya. pesakit tersebut kembali semula ke klinik berkenaan semalam dan semasa pemeriksaan pada pukul 5 pagi, mangsa mengalami sesak nafas, deman dengan suhu 39 darjah Celcius dan cyanosis sebelum tiba-tiba tidak sedar sebelum meninggal dunia 30 minit kemudian.

Dr. Mohd Ismail berkata. bedah siasat yang dilakukan di Hospital Alor Setar semalam mendapati mangsa mempunyai tanda-tanda radang paruparu teruk.

Katanya, semua ahli keluarga terdekat telah membuat pemeriksaan di mana kedua-dua ibu bapa mangsa adalah sihat sementara lima beradik mengalami jangkitan pernafasan atas yang ringan dan berada dalam keadaan stabil.BERNAMA
Sumber berita: Mangsa ke-5

Kanak-kanak lelaki 11 tahun mangsa keenam H1N1
KUALA LUMPUR: Malaysia mencatatkan kematian keenam akibat jangkitan Influenza A(H1N1) apabila seorang kanak-kanak lelaki berumur 11 tahun yang dimasukkan ke hospital akibat komplikasi jangkitan disahkan meninggal dunia pagi ini.

Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican berkata kanakkanak itu dimasukkan ke Hospital Sultanah Aminah, Johor Baharu pada Rabu lepas dengan simptom demam selama sehari.

"Tiada simptom batuk dan tanda-tanda gangguan pernafasan lain. Semasa dalam rawatan keadaan klinikal pesakit bertambah tenat dan dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi pada 30 Julai (Khamis)," katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Dr Mohd Ismail berkata hasil pemeriksaan mendapati pesakit mempunyai jangkitan paru-paru dan myocarditis. Pesakit disahkan menghidap jangkitan virus H1N1 pada pukul 11 pagi semalam.

"Akibat komplikasi jangkitan, pesakit disahkan meninggal dunia pada pukul 8.30 pagi, 2 Ogos 2009 semasa dalam rawatan di Unit Rawatan Rapi (ICU)," katanya.

Mengenai situasi semasa pandemik H1N1, Dr Mohd Ismail berkata sehingga kini sejumlah 39 kes baru influenza A(H1N1) termasuk dua kematian dilaporkan. Semua kes adalah jangkitan tempatan dan warganegara Malaysia.

Daripada 39 kes yang dilaporkan hari ini, 35 merupakan kejadian dari lapan kluster baru dan empat kes sporadik atau terpencil.

Jumlah terkumpul kes Influenza A(H1N1) di Malaysia sehingga hari ini adalah sebanyak 1,429 kes dengan enam kematian.

Daripada keseluruhan kes yang dilaporkan itu, 574 (40 peratus) merupakan kes import dan 855 (60 peratus) kes jangkitan tempatan.

"Daripada jumlah ini, 1,394 kes (98 peratus) telah sembuh, hanya 19 kes sahaja yang sedang menerima rawatan antiviral di hospital dan lapan daripadanya berada di Unit Rawatan Rapi. Sepuluh orang lagi sedang menerima rawatan antiviral di rumah," katanya.

Dr Mohd Ismail berkata daripada lapan kes yang berada di ICU, lima pesakit mempunyai faktor risiko iaitu obesiti (satu), wanita hamil (dua) dan imuniti rendah (dua).

Merujuk situasi global, sehingga kini, sejumlah 183,826 kes dengan 1,301 kematian telah dilaporkan daripada 167 negara, peningkatan sebanyak 940 kes dengan 95 kematian berbanding dengan hari sebelumnya. Pertambahan negara adalah Channel Island dan Moldova.

Dr Mohd Ismail berkata bagi memastikan rawatan awal dengan antiviral influenza dapat diberikan segera bagi mereka yang berisiko tinggi, Kementerian Kesihatan menetapkan supaya semua kes yang mempunyai simptom jangkitan serta mempunyai faktor risiko (mengandung, obesiti, asma, penyakit paruparu kronik, diabetik, dan golongan imuniti rendah) diberi rawatan antiviral influenza serta-merta tanpa perlu membuat ujian pengesahan penyakit itu.

Ini adalah untuk kes-kes yang dikesan dalam masa 48 jam selepas onset manakala ujian pengesahan jangkitan influenza hanya perlu untuk keskes yang dirawat di hospital, katanya. Bagi pelajar sekolah termasuk institusi pengajian tinggi yang mempunyai simptomsimptom jangkitan hendaklah mengelak diri daripada menghadiri kelas, kuliah serta aktiviti berkumpulan, katanya. Beliau berkata mereka hanya dibenarkan menghadiri aktiviti-aktiviti itu selepas satu hari bebas simptom jangkitan influenza A(H1N1).BERNAMA
Sumber berita: Mangsa ke-6

Artikel berkaitan:
Wabak Influenza A H1N1 di Malaysia Membimbangkan

No comments:

Post a Comment