Thursday, July 30, 2009

Wabak Influenza A H1N1 di Malaysia Membimbangkan

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

Wabak Influenza A H1N1

Hari ini kita dikejutkan dengan wabak Influenza A H1N1. Adakah wabak ini merupakan salah satu bala' daripada Allah? Ya. Dato' Seri Tuan Guru Hj. Abdul Hadi Awang dalam kuliah beliau yang terbaru mengatakan ini merupakan bala' dari Allah SWT. Semoga Allah SWT menjauhkan wabak ini daripada terus merebak. Di sini saya cuba catatkan berkenaan dengan wabak Influenza A H1N1 yang berlaku di Malaysia.

28 Julai 2009 - Menurut Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Mohd Ismail, jumlah terkumpul kes Influenza A(H1N1) di Malaysia setakat ini adalah sebanyak 1,124 kes dengan dua kematian, dan daripada jumlah tersebut, 574 merupakan kes import dan 550 kes jangkitan tempatan. Beliau berkata, daripada jumlah tersebut, 1,103 kes (98 peratus) telah sembuh dan hanya 10 kes sahaja yang sedang menerima rawatan antiviral di hospital manakala lapan kes lagi mendapat rawatan di rumah.

Mengenai situasi global, Menteri Kesihatan Datuk Liow Tiong Lai berkata sejumlah 163,715 kes dengan 1,025 kematian dilaporkan daripada 159 negara, iaitu peningkatan sebanyak 4,492 kes dengan 38 kematian berbanding hari sebelumnya.

Akhbar perdana sehingga hari ini merekodkan sebanyak 4 kes yang melibatkan kematian di Malaysia.

Kematian pertama H1N1 di Malaysia

21 Julai 2009 - Kes pertama ini melibatkan seorang pesakit warga Indonesia berusia 30 tahun telah mati di sebuah pusat perubatan swasta di Kuala Lumpur jam 11.50 pagi. Menteri Kesihatan, Datuk Liow Tiong Lai, berkata punca sebenar kematian pesakit terbabit yang juga seorang pelajar masih belum diketahui tetapi siasatan awal mendapati ia disebabkan kadar denyutan jantung tidak terkawal. Liow juga berkata, sebanyak 18 kes baru dilaporkan sehingga 8 pagi ini, membabitkan 17 jangkitan tempatan dan satu import.

Kematian ke-2 H1N1 di Malaysia

26 Julai 2009 - Kematian kedua telah melibatkan kematian seorang lelaki berumur 46 tahun yang bekerja di Belgium. Lelaki tersebut dilaporkan mati akibat "pneumonia teruk dengan kegagalan pernafasan dengan kejutan septisemia dan kegagalan buah pinggang akut" selepas tujuh hari mendapat rawatan di unit rawatan rapi di sebuah hospital swasta di Subang Jaya.

Kematian ke-3 H1N1 di Malaysia

27 Julai 2009 – Seorang lelaki rakyat Malaysia berumur 42 tahun mati menjadikannya mangsa yang ketiga wabak Influenza A (H1N1). Beliau dilaorka tidak sihat sejak 6 Julai lepas dan telah mendapatkan rawatan pesakit luar di beberapa klinik dan hospital swasta. Lelaki itu dimasukkan ke wad di sebuah hospital swasta di Kuala Lumpur pada 18 Julai kerana keadaan yang semakin teruk dan didiagnosis sebagai pneumonia.

Semasa di wad beliau dikesan menghidap Diabetes Mellitus manakala x-ray dada pula menunjukkan beliau mengalami pneumonia. Menurut Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai "Pada 19 Julai kes dipindahkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) kerana mengalami sesak nafas dan memerlukan bantuan alat pernafasan (ventilator). "Memandangkan keadaan kes yang semakin teruk, ujian sampel tekak diambil pada 22 Julai dan disahkan positif Influenza A (H1N1) pada 23 Julai," katanya.

Gadis 20 tahun mangsa ke-4 maut akibat H1N

 28 Jul 2009 - Seorang wanita rakyat Malaysia berusia 20 tahun merupakan mangsa keempat yang meninggal dunia akibat Influenza A (H1N1) di Hospital Melaka, kata Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Ismail Merican di Putrajaya hari ini (29 Julai 2009).

No comments:

Post a Comment