Tuesday, August 25, 2009

Bulan Ini Bulan Jihad dan Kemenangan

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

Seperti yang dinyatakan di dalam artikel saya yang lepas, Ramadhan juga dikenali dengan bulan jihad dan bulan kemenangan. Tidak sampai 12 jam sahaja lagi proses pembuangan undi akan ditutup sempena Pilihanraya Kecil (PrK) di N11 Dun Permatang Pasir. SPR telah menetapkan tarikh untuk membuang undi ialah pada hari Selasa, 25hb Ogos 2009 bersamaan 04 Ramadhan 1430H. InsyaAllah PAS akan diberikan kelebihan oleh Allah SWT kerana mempunyai petugas yang menjadikan pilihanraya sebagai wasilah untuk berjihad di bumi Malaysia.

Pertembungan antara dua ideologi

Pilihanraya Kecil Permatang Pasir memperlihatkan calon yang menjadi pilihan PAS menentang calon tangkap muat UMNO. Pertembungan di antara parti yang ingin menegakkan Islam dengan parti yang masih menerima undang-undang penjajah. Kali ini sekali lagi PAS berdepan dengan musuh tradisinya UMNO secara satu lawan satu. Calon PAS iaitu Ustaz Salleh Man adalah calon pilihan akar umbi manakala calon tangkap muat UMNO pula ialah Rohaizat Othman. Ustaz Salleh Man memiliki segulung Ijazah Sarjana Pengajian Islam dari Universiti Malaya sekitar tahun 80-an. Walaupun ‘ijazah’ pada ketika itu sangat laku tetapi Ustaz Salleh Man tidak menjadikan ijazahnya sebagai ‘barang dagangan’.

Malah kredibiliti calon pilihan PAS turut diakui oleh orang bukan Islam sendiri. Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng semasa ceramah beliau telah berkata: “Ustaz Salleh Man ini kita tengok mukanya pun kita tahu, dia seorang yang baik dan beriman. Kita mahu seorang yang baik, kita mahu anak soleh bukan anak emas, anak soleh ini dia tidak menipu dan tidak membuat penyelewengan.”

Kredibiliti calon tangkap muat UMNO dipersoal

Manakala Rohaizat Othman pula dilaporkan mempunyai rekod buruk dalam profesion guaman. Akhbar Harakah Bil: 1466 bertarikh 30 Syaaban – 2 Ramadhan/21 – 23 Ogos 2009 melaporkan “keputusan carian adalah berikut: 7 March 2008 – Order under Section 103D LPA 1976 – Rohaizat bin Othman – (Struck Off) – Link direct ada di alamat ini Web Rasmi MAJLIS PEGUAM – Nota: Struck Off = Dibatalkan!. Apabila badan disiplin yang dilantik oleh Majlis Peguam Malaysia menyiasat dan seterusnya membuat keputusan (PERINTAH) bahawa seorang peguam itu dikenakan struck off, kesalahan yang dilakukan bukan calang-calang kesalahan atau kesilapan”.

Rohaizat Othman juga dikaitkan dengan isu moral. Beliau dikatakan tidak memberikan keadilan kepada isteri keduanya yang bernama Rafizah. Tetapi malangnya Rohaizat Othman menafikan dakwaan beliau mempunyai isteri kedua sedangkan Ketua Pemuda PAS, Al-fadhil Ustaz Nasrudin Hassan telah mendedahkan sebaliknya. Ustaz Nasrudin Hassan yang mengenali keluarga Rafizah berkata bahawa Rafizah dinikahi Rohaizat pada tahun 2005, namun hanya didaftarkan pada tahun 2008 di Pahang.

Kata Ustaz Nasrudin lagi “Jika Rohaizat tidak boleh memberi keadilan kepada isterinya, bagaimana pula mahu menjadi wakil rakyat dan memberi keadilan kepada rakyat yang berjumlah 20,000 orang di Permatang Pasir?,”

Ambil iktibar daripada Perang Badar

Dalam sejarah Islam telah terbentang kepada kita satu peperangan yang telah berlaku di bulan Ramadhan. Peperangan tersebut ialah Peperangan Badar. Peperangan ini digelar oleh Allah SWT sebagai ‘yaumul furqan’ yang bermaksud (hari perbezaan di antara yang haq dan bathil). Ia menjadi mercu tanda kepada pertembungan antara iman dan kufur.

Nabi SAW telah memimpin tentera Islam seramai 313 orang beserta 2 ekor kuda perang dan 70 ekor unta. Manakala Abu Jahal telah mempersiapkan tentera musyrikin seramai 1300 orang dan segala perbelanjaannya dibiayai oleh tokoh-tokoh korporat Makkah.

Sayyid Qutb menegaskan bahawa kemenangan di Badar adalah mukjizat nyata dari Allah SWT yang dicapai tanpa alat-alat senjata yang biasa digunakan untuk mencapai kemenangan. Sekalipun jika dilihat daripada mata kasar ianya tidak seimbang dari sudut bilangan dan kekuatan ketenteraan Nabi SAW dengan tentera musyrikin.

Bertaqwalah kepada Allah SWT


Hendaklah diyakini bahawa tiada siapa yang dapat menolong melainkan Allah. Jika ada perasaan takut (dengan kekuatan musuh), hendaklah bertaqwa kepada Allah yang memiliki kemenangan dan kekalahan. Allah SWT mengajar umat Islam bahawa segala urusan hendaklah dipulangkan kepadaNya sebagai penentu segalanya.

Hikmah kemenangan di medan Badar

Syed Qutb berpendapat al-Quran telah menjelaskan hikmah kemenangan di medan Badar melalui firmanNya:


Selamat mengundi kepada seluruh pengundi di Permatang Pasir

Semoga Allah SWT mengurniakan kemenangan Islam. Dan akhirnya jelas nyata antara perjuangan menegakkan yang haq dan perjuangan menegakkan yang bathil. Takbir! Allahu Akbar.

No comments:

Post a Comment