Monday, October 18, 2010

Penyakit....

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani. Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam serta ahli keluarga baginda dan para sahabat radhiallahu ‘anhum ajma’iin.


Semoga kembali pulih

Apabila bercerita tentang penyakit-penyakit di kalangan manusia yang boleh menyebabkan kematian, pasti kita semua minta dijauhkan daripada penyakit tersebut. Sememangnya kita semua sudah mengetahui antara penyakit-penyakit tersebut. Antaranya ialah kanser, serangan jantung yang disebabkan tekanan darah tinggi, kencing manis dan lain-lain. Ada sahabat yang kini sedang menderita menghadapi penyakit buah pinggang yang tidak berfungsi. Kali terakhir saya dan sahabat-sahabat lain menziarahi beliau ialah ketika beliau terlantar di katil hospital. Semoga beliau berada diberikan kesihatan manusia normal yang lain oleh Allah Subhanahu Wata’ala. Amin.

Rahsia

Seringkali kita akan bertanya apakah punca penyakit itu dan penyakit ini. Rata-rata akan ada yang mengatakan ianya berpunca daripada pengambilan pemakanan yang tidak baik dan tidak seimbang. “Tidak elok minum ais sebab boleh melemahkan badan kita”. Tegur saya kepada sahabat yang memesan teh ais (loghat Terengganu teh peng). Kejadian tersebut berlaku di sebuah gerai berhampiran dengan Masjid Rusila ketika minum bersama dengan sahabat-sahabat yang pulang dari Yaman sempena cuti pengajian. Maklumlah sudah lama tidak berjumpa dan tidak minum bersama. Wah rasa macam kat Yaman je cumanya tidak boleh memesan ‘syai halib’ (teh panas dalam bahasa Arab). Banyak juga yang sempat kami sembang. Suasana dan tempat di Yaman yang masih segar di ingatan seringkali singgah di kotak ingatan menyebabkan saya bertanya berkenaan dengan keadaan di Yaman sekarang.

Pernah juga saya bercerita dengan sahabat-sahabat tentang seorang pakcik yang sudah berumur agak tua (mungkin sekitar berumur 80 an) dan masih lagi kuat mengayuh becanya. “Anta hendak tahu apa rahsia pakcik tersebut? Pakcik tersebut memberitahu bahawa dia tidak mengamalkan minum ais.” (loghat Terengganu air batu). Peristiwa ini berlaku beberapa tahun yang lepas dan saya lupa akan tarikhnya. Tetapi peristiwa ini berlaku di Negeri yang bergelar Negeri Serambi Mekah. Keinginan untuk menaiki beca terdetik ketika melihat ada beca yang melalui kawasan di tempat saya dan isteri berada ketika itu. “Jom kita naik beca, lama dah tidak naik beca”. Ajak saya kepada isteri.

Dalam ingatan masa kecil-kecil dahulu pernah saya menaiki beca tapi agak kabur akan ingatan tersebut. Apa yang hendak saya tekankan ialah orang-orang tua (baca lama) memang cukup menjaga akan kesihatan. Itulah sebabnya dalam keadaan berumur pun masih kuat mengayuh beca demi sesuap nasi. Begitu juga dengan da’wah. Apabila ibadah da’wah tidak disuburkan dengan makanan-makanan yang sihat maka ianya juga boleh menyebabkan penyakit-penyakit di jalan da’wah.

Penyakit da’wah

Di sana terdapat penyakit-penyakit yang melanda pada da’ie yang sedang berada di medan da’wah. Penyakit-penyakit tersebut boleh menyebabkan aktiviti da’wah boleh terencat atau tergendala. Malah lebih parah lagi akan menyebabkan ketempangan kepada da’wah dan akhirnya mematikan da’wah itu sendiri. Seperti juga penyakit-penyakit parah yang melanda manusia. Saya berhasrat untuk berkongsi dengan teman-teman pengunjung satu kertas kerja yang bertajuk Penyakit Di Jalan Da’wah. Kertas kerja lama ini saya perolehi ketika saya mengikuti ‘kuliyyah tafaqquh fid din’ anjuran Dewan Pemuda PAS Kawasan Marang. Tarikh yang sempat saya catat pada kulit depan ialah pada 11 hb Mac 2002. Insya Allah untuk artikel yang akan datang saya perincikan akan penyakit-penyakit yang melanda para da’ie. Cukup untuk artikel kali ini saya hanya memperincikan akan penyakit-penyakit tersebut. Antaranya:-
1. ‘Futur’ (pasif)
2. ‘Isti’jal’ (Gopoh)
3. ‘I’jabin nafsi’ (Kagum terhadap diri sendiri)

walLahu a’lam.

No comments:

Post a Comment