Thursday, February 10, 2011

Awas Situasi Seperti Ini

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani. Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam serta ahli keluarga baginda dan para sahabat radhiallahu ‘anhum ajma’iin.

If The Prophet Mohammad P.B.U.H. were Among Us

Hasil carian di google saya terjumpa satu filem pendek yang mengisahkan bagaimanakah tindakan seseorang apabila diuji. Jom. kita saksikan.

If The Prophet Mohammad P.B.U.H. were Among Us

Situasi 1

Teringat satu situasi di mana saya dan seorang kawan terserempak dengan 2 orang perempuan yang salah seorang daripadanya memakai tudung rambut (sebab bukan jilbab) dan memakai 'seluar fit' daripada peha sampailah ke buku lali. Astaghfirullah hal a'dzim.. Dahsyat keadaan umatmu ya Nabi.

Apabila menghampiri kami, saya langsung berniat untuk memerlinya. Dan saya merasakan itulah yang terbaik untuk saya lakukan ketika itu. Dialognya lebih kurang begini. Mungkin perasaan marah saya menyebabkan itulah yang keluar daripada mulut.

Abuaiman: Baik telanjang kak..

Selang beberapa langkah perempuan melepasi kami, saya mendengar jawapan perempuan tersebut. Lantas saya bertanya kepada kawan saya untuk penjelasan sebab saya kurang pasti apa yang dijawab perempuan tersebut.

Perempuan tu: Bukannya aku pakai pitih mung. (Saya tidaklah mengharapkan responnya)

Masya Allah. Begitu jawapannya. Selepas peristiwa tersebut saya merujuk kepada seorang ustaz dan saya mengakui bahawa tindakan sepatutnya bukan begitu. Beliau menyarankan supaya pergi mendekati dan menerangkannya. Seringkali bermain di fikiran "tidak sampai kah seruan Islam yang menyuruh menutup aurat"?

Situasi II

Pernah saya menegur perempuan yang berselendang rambut yang membiarkan rambutnya terkeluar. Daripada reaksinya semcam terkejut dengan teguran saya. Mungkin saya ni makhluk yang aneh baginya.

Bagaimanakah keadaannya jika kita bertanya kepada kedua-dua situasi di atas seperti yang di tanya di dalam filem pendek tersebut?

No comments:

Post a Comment