Friday, July 31, 2009

KUDQI dan Seminar Fiqh Semasa 2009

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

KUDQI melahirkan cendekiawan Islam

Kolej Universiti Darul Quran Islamiyyah (KUDQI), Kubang Lembik, Manir, Kuala Terengganu merupakan sebuah universiti swasta yang tidak asing lagi di negeri Terengganu Darul Iman. Izinkan saya menceritakan sedikit berkenaan dengan KUDQI ini. Kemungkinan ada yang masih belum mengenali dengan lebih dekat tentang KUDQI ini. KUDQI merupakan sebuah universiti swasta yang dimiliki sepenuhnya dan dikendalikan oleh Dewan Ulamak PAS Pusat. Antara tujuannya ialah untuk melahirkan mahasiswa Islam yang cemerlang dari sudut sakhsiah dan akademik serta tidak ketinggalan daripada arus teknologi terkini.

Prasarana yang terdapat di KUDQI

KUDQI telah mula beroperasi semenjak 2001 lagi. Antara prasarana yang ada di KUDQI antaranya ialah bangunan berkembar pentadbiran dan juga kelas. Yang mana setinggi 4 tingkat (besar juga) yang mengandungi sebuah Dewan Besar, pejabat dan bilik kuliah, perpustakaan, kafetaria, bilik komputer dan koperasi pelajar. Asrama perempuan ditempatkan di tingkat 4 bangunan utama KUDQI ini.

Selain itu KUDQI mempunyai 2 buah bangunan asrama lelaki. Kedua-duanya juga setinggi 4 tingkat. Asrama lelaki dibina berasingan daripada bangunan utama KUDQI. Setakat hari ini hanya sebuah bangunan sudah diduduki pelajar (tingkat 1 sahaja) manakala tingkat 2-4 masih dalam pembinaan. Manakala sebuah lagi masih dalam pembinaan. Antara kursus yang ditawarkan ialah Diploma Syariah dan Diploma Usuluddin yang mana menggunakan silibus pengajian Universiti Al-Azhar. Itulah serba sedikit pengenalan tentang KUDQI.

Seminar Fiqh Semasa 2009

Buat julung kalinya KUDQI akan menganjurkan Seminar Fiqh Semasa 2009. Seminar pada kali ini pada pendapat saya sangat menarik kerana diadakan di tengah-tengah kecelaruan masyarakat. Masyarakat pada hari ini seharusnya dipanggil kembali pulang ke pangkal jalan untuk melihat ketulenan agama Islam. Malah segelintir masyarakat sangat dahagakan seminar yang sebegini. Saya menjangkakan ianya dihadiri oleh ramai peserta memandangkan mood rakyat juga bertambah baik. Saya ingin mengajak teman-teman yang berkelapangan untuk bersama di dalam program ini kerana ianya membariskan tokoh-tokoh hebat yang akan membentangkan kertas-kertas kerja. Seminar ini akan dirasmikan oleh Presiden PAS iaitu Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang. Malah beliau juga akan menyampaikan ucaptama yang bertajuk “Sejarah Perkembangan Mazhab”. Manakala seminar ini akan ditutup oleh Ketua Dewan Ulama' PAS Negeri Terengganu yang juga bekas speaker Dun Terengganu iaitu Dato’ Hussin Awang.

Ramai tokoh yang hadir memberikan buah fikiran

Antara tokoh yang akan membentangkan kertas kerja

1. Ybhg. Ustaz Abdul Ghani Shamsuddin (Ahli Jawatankuasa PAS Pusat selaku (Presiden Shura)akan membentangkan kertas kerja yang pertama bertajuk “Negara Islam Satu Tuntutan".

2. YB. Dato' Hj. Harun Taib (Ketua Dewan Ulama PAS Pusat selaku Pesuruhjaya PAS Terengganu) yang akan membentangkan ketas kerja yang bertajuk “Hak Non-Muslim Dalam Negara Islam”.

3. Ybhg. Ustaz Zaharuddin Mohamad (Pegawai Penyelidik Bank Islam Malaysia Berhad) akan membentangkan kertas kerja bertajuk “Perbankan Islam: Teori dan Perlaksanaannya”.

4. YB. Ustaz Mohd Nor Hamzah (Ketua Pemuda PAS Terengganu selaku YB Adun Bukit Payung) akan membentangkan kertas kerjanya yang bertajuk “Hiburan Dan Sukan Dalam Negara Islam.”

5. Y.Bhg. Ust. Khairuddin Aman Razali At-Takiri (Pengerusi Darul Fuqaha') akan menyempurnakan kertas kerja yang bertajuk “ Keusahawanan Dalam Islam”.

Yuran penyertaan

Para pelajar atau mahasiswa akan diberikan keistimewaan dengan yuran penyertaan hanya RM 20.00 berbanding peserta lain. Persatuan akan dikenakan sebanyak RM40.00. Manakala jika datang secara individu akan dikenakan sebanyak RM 60.00. Seminar ini akan dibuka kepada umum. Kepada sesiapa yang berminat menyertai seminar tersebut boleh lah menghubungi Setiausaha Program, Ustaz Kamaruzzaman Abdullah di talian 019- 9816 357 atau Ustaz Juzlan Mohamad di talian 014-2903 899.

Maklumat lain

Hari: Sabtu (15hb Ogos 2009)
Masa: 8.00 Pagi - 6.00 Petang
Tempat: Kolej Universiti Darul Quran Islamiyyah, Kubang Lembik, Manir, Kuala Terengganu.

Juga artikel berkaitan mpmkudqi

No comments:

Post a Comment