Tuesday, August 16, 2011

Meminum Air Ketika Perut Kosong

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani. Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam serta ahli keluarga baginda dan para sahabat radhiallahu ‘anhum ajma’iin.

Pentingnya menjaga kesihatan

Antara salah satu pesanan As-syahid Imam Hassan kepada seluruh umat Islam ialah menjaga kesihatan. Ini amat penting bagi kelangsungan da’wah dan memastikan tugas da’wah serta jihad tidak mendapat halangan kesihatan mahupun tergendala. Dengan kata lain supaya tugas-tugas melakukan da’wah dan jihad berterusan sehingga ke akhir zaman.

Hari ini, amalan meminum air suam sejurus selepas bangun daripada tidur pada waktu pagi adalah sangat popular di kalangan masyarakat Jepun. Di samping itu, satu ujian saintifik telah dilakukan untuk membuktikan perkara ini. Di sini diterangkan cara penggunaan air kepada semua pengunjung. Telah didapati bahawa masyarkat Jepun telah berjaya menjadikan amalan ini sebagai satu kaedah perubatan kepada golongan tua dan golongan yang berpenyakit serius. Ini terbukti 100% keberkesanannya.

Antara penyakit lain boleh diubati dengan melakukan amalan ini ialah sakit kepala, sakit badan, sistem jantung, arthritis, degupan jantung yang pantas, epilepsi, kegemukan yang berlebihan, asma, bronkitis, TB, meningitis, buah pinggang dan air kencing, muntah-muntah, gastrik, cirit-birit, buasir, kencing manis, sembelit, semua penyakit mata, rahim, kanser dan gangguan haid, hidung telinga dan penyakit tekak.

Caranya ialah:-

1. Selepas bangun pada waktu pagi, sebelum memberus gigi, minum 4 x 160ml gelas air.
2. Berus gigi dan bersihkan mulut tetapi jangan makan atau minum apa-apa selama 45 minit.
3. Selepas 45 minit anda boleh makan dan minum seperti biasa.
4. Selepas 15 minit sarapan pagi, makan tengah hari dan makan malam, jangan makan atau minum apa-apa selama 2 jam.
5. Orang-orang yang sudah tua atau sakit dan tidak dapat minum 4 gelas air boleh bermula dengan mengambil sedikit air dan secara beransur-ansur meningkat hingga 4 gelas sehari.
6. Kaedah rawatan di atas akan menyembuhkan penyakit dan boleh menikmati kehidupan yang sihat.

Berikut disenaraikan bilangan hari rawatan yang diperlukan untuk menyembuhkan / mengawal / mengurangkan penyakit utama:

1. Tekanan Darah Tinggi - 30 hari
2. Gastrik - 10 hari
3. Diabetes - 30 hari
4. Sembelit - 10 hari
5. Kanser - 180 hari
6. TB - 90 hari
7. Pesakit arthritis perlu mengikut rawatan di atas hanya untuk 3 hari pada minggu 1, dan mulai minggu 2 - harian.

Kaedah rawatan ini tidak mempunyai kesan sampingan, namun pada permulaan rawatan anda mungkin perlu kencing beberapa kali.

Adalah lebih baik jika kita terus menjadikan prosedur ini sebagai kerja-kerja rutin dalam kehidupan.

Meminum air dan kekal sihat serta aktif.

Artikel ini bukan sahaja berkenaan dengan meminum air suam selepas pengambilan makanan, bahkan berkenaan wanita dan serangan jantung mereka.

Masyarakat Cina dan Jepun meminum teh panas bersama pengambilan makanan mereka dan bukannya air sejuk. Mungkin ini adalah masa untuk kita mengubah tabiat meminum air sejuk semasa makan. Kita tidak akan rugi malah mendapat banyak manfaat darinya.

Fakta ini sangat berguna kepada penggemar minuman sejuk. Sememangnya sangat sedap meni’mati segelas air sejuk selepas makan. Walau bagaimanapun, air sejuk akan menguatkan bahan berminyak yang anda baru sahaja makan. Keadaan ini akan melambatkan pencernaan.

Setelah itu, "enap cemar" bertindak balas dengan asid, ia akan memecah dan diserap oleh enzim intestine lebih cepat berbanding makanan pejal. Ia akan selari dengan enzim intestine.

Lama-kelamaan, ia akan bertukar menjadi lemak dan mendorong kepada kanser. Cara yang terbaik adalah meminum sup panas atau air suam selepas makan.

No comments:

Post a Comment