Saturday, March 19, 2011

Jika masih ada rezeki

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani. Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam serta ahli keluarga baginda dan para sahabat radhiallahu ‘anhum ajma’iin.


Jika ada rezeki

“Lepas ni anta hendak sambung di mana?”. Inilah soalan yang seringkali dilontar kepadaku. Tambahan pula ini merupakan semester yang terakhir buatku. Insya Allah mudah-mudahan dapatlah aku menamatkan pengajian dalam bidang agama iaitu Diploma Syariah. “Insya Allah jika ada rezeki hendak menyambung di Kolej Universiti Insaniah, Kedah. Kalau tiada rezeki kerja dahululah jawabnya.” Balasku ringkas untuk menjawab persoalan tersebut. Insya Allah ianya tidak akan terhenti setakat Diploma, malah cita-citaku untuk meneruskan pengajian sehingga ke peringkat Phd. Insya Allah. Ini janji kepada diriku. Semoga diriku dan sahabat-sahabat lain terus thabat (istiqamah) dalam bidang da’wah.

Bagi menghadapi hari-hari dalam semester terakhir sudah terasa beratnya. Maklumlah menjadi mahasiswa sepenuh masa dalam keadaan sudah berumur. Ini menyebabkan banyak tanggungan yang perlu dipikul. Hendak menyara keluarga lagi di samping yuran pengajian dan perbelanjaan seharian yang agak tinggi menyebabkan terasa bebanannya. Tambahan pula kami saya dan isteri belajar sekali. Poket sudah ke paras yang kritikal. Dalam erti kata lain sudah ke tahap merah dah.

Maka saya dengan merasa rendah diri ingin memohon sumbangan daripada tuan dan puan yang budiman. Jika ada sumbangan zakat daripada syarikat tuan dan puan, amatlah saya alu-alukan. Insya Allah segala sumbangan yang diberikan tidak akan saya sia-siakan. Segala sumbangan yang diberikan saya dahulukan dengan ucapan jazakalLahu khairan kathira. Semoga tuan dan puan akan mendapat ganjaran pahala yang berlipat kali ganda daripada Allahu Subhanahu Wa Taala. Di sini saya sertakan butiran perbelanjaan yang terpaksa ditanggung.

a. Yuran pengajian RM 860.00 X 2 orang = RM 1,720.00
b. Buku pengajian RM 100.00 X 2 orang = RM 200.00
c. Sewa rumah RM 200.00 X 6 bulan = RM 1,200.00
d. Perbelanjaan isi rumah dan keperluan harian RM 1,000.00 X 6 bulan = RM 6,000.00

(Jumlah kesemua perbelanjaan a+b+c+d = RM 9,120)

Jika ada yang ingin menghulurkan sumbangan peribadi atau zakat salurkan ke akaun maybank saya iaitu yang bernombor: (1640 7049 5621) - Ismail bin Ibrahim

No comments:

Post a Comment