Sunday, July 11, 2010

Mati tetapi hidup

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani. Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam serta ahli keluarga baginda dan para sahabat radhiallahu ‘anhum ajma’iin.

Isu-isu yang melanda

Terlebih dahulu saya menyusun 10 jari kerana sudah lama tidak mengemaskini blog. Pelbagai perkara yang menghalang. Banyak perkara yang tidak sempat saya memberikan komentar dan pandangan berkenaan dengan dengan isu-isu yang melanda umat islam sama ada di Malaysia atau pun luar Negara.

Antaranya muktamar PAS, penubuhan bank bayi dan yang terkini PAS dituduh mengamalkan ajaran sesat. Tuduhan yang tidak berasas ini telah dibuat oleh seorang yang berstatus menteri. Pada saya tuduhan ini sangat berat dan perlu kepada bukti yang jelas untuk mengaitkan PAS dengan ajaran sesat. Sebenarnya sudah banyak kali PAS dikaitkan dengan perkara-perkara yang tidak masuk aqal. PAS pernah dikaitkan dengan keganasan. PAS dituduh sebagai rangkaian pengganas dengan dikaitkan dengan al-Maunah, peristiwa di Sauk dan JI dan KMM.

Alhamdulillah segala tuduhan yang dilempar atas dasar perasaan hasad dengki telah berjaya ditepis dengan mudah oleh kepimpinan PAS yang bijaksana. Terutamanya Allahyarham al-fadhil Ustaz Fadhil Noor. Semoga roh beliau sentiasa berada bersama pejuang-pejuang yang gugur syahid dalam usaha menegakkan kalimah Allah yang tinggi.

Syuhada' Mavi Marmara

Mendengar pengalaman yang diceritakan dalam oleh sukarelawan yang terlibat dan membaca di media-media yang melaporkan sebenarnya Israel takut dan hanya berani di sebalik topeng. Itulah sebenarnya sifat sebenarnya. Jabhah Ulama’ Al-Azhar mengatakan “Syahid di Laut, Syahid Paling Mulia”. Katanya lagi “Sungguh amat mulia anda…… mulianya jihad anda”. Di antara senarai syuhada tersebut yang paling muda sekali gugur syahid berumur 19 tahun. Beruntungnya pemuda tersebut. Jika dibandingkan dengan remaja di Negara kita dalam umur sedemikian tenggelam dalam arus zaman. Sedih kita memikirkan keadaan remaja kita. Dalam umur remaja mereka dileka dengan keseronokan dunia yang sementara yang tidak mempunyai masa depan. Ramai yang terlibat dengan gejala sosial, zina, buang bayi dan pelbagai masalah lagi.

Berbeza dengan Furkan Dogan, dia jelas akan matlamat sebenar kita dilahirkan di atas muka bumi ini. Tidak lain dan tidak bukan untuk mengabdikan diri kepadaNya dalam apa jua keadaan sekalipun. Dia tahu bahawa hidup yang kekal abadi adalah di sana dan bukannya di sini. Di sini tempat untuk bercucuk tanam manakala di akhirat sana tempat kita menuai hasilnya. Furkan Dogan antara yang 9 orang yang ditembak mati oleh Israel laknatulLah. Betapa jahatnya Israel dan sememangnya Israel jahat dan perangai seperti binatang buas yang hanya menunggu mangsanya untuk diterkam.

Semoga roh para syuhada' Gaza ditempatkan bersama syuhada'-syuhada' yang telah pergi dahulu menemui RabbNya. Sebenarnya mereka yang gugur di jalanNya bukan mati bahkan mereka hidup di sisi TuhanNya dengan mendapat rezeki. Marilah kita sedekahkan al-Fatihah kepada para Syuhada'.

Firman Allah Taala di dalam Surah Ali-Imran : Ayat 169 - 171.





Berikut adalah senarai yang gugur syahid adalah seperti berikut:

1. Ibrahim Bilgen, 61, seorang jurutera elektrik dari Siirt, Turki. Ahli Chamber of Electrical Engineers di Turki, berkahwin dan mempunyai enam orang anak.

2. Ali Haydar Bengi, 39, dari Diyarbakir. Graduan Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Telah berkahwin dan mempunyai empat cahaya mata.

3. Cevdet Kiliçlar, 38, Seorang wartawan dari Kayseri, Turki. Telah berkahwin dan mempunyai dua orang putera.

4. Çetin Topçuoglu, 54, dari Adana, Turki. Pemain bola amatur dan jurulatih taekwondo yang melatih atlet taekwondo Turki. Berkahwin dan mempunyai seorang cahaya mata.

5. Necdet Yildirim, 32, dari Malatya, Turki. Berkahwin dan mempunyai seorang anak perempuan berusia tiga tahun.

6. Fahri Yaldiz, 43, seorang ahli bomba di Adiyaman, Turki. Telah berkahwin dan mempunyai empat orang anak.

7. Cengiz Songür, 47, dari Izmir, Turki. Berkahwin dan mempunyai tujuh orang anak.

8. Cengiz Akyüz, 41, dari Iskenderun, Turki. Berkahwin dan mempunyai anak berusia 14, 12 dan 9 tahun.

9. Furkan Dogan, 19, as-syahid termuda dalam kalangan yang syahid, merupakan pelajar Kayseri High School. Anak kepada Dr. Ahmet Dogan, seorang professor di Erciyes University. Warganegara Turki-Amerika dan mempunyai dua adik beradik.

2 comments:

  1. Semoga kita juga tergolong dari golongan yang mati Syahid di jalan Nya, amin...Dari suhail ibnu Hunaif, nabi SAW bersabda, Barangsiapa yang meminta mati syahid dengan niat yang benar, Akan Allah sampaikan kepada darjat Syuhada, walaupun dia mati di atas tempat tidurnya...(hadis sahih dikeluarkan oleh Imam Muslim)

    ReplyDelete
  2. amin..jika tidak ditaqdirkan mati syahid pun, kita berdoa agar kita dimatikan di dalam perjuangan menegakkan agama Allah.

    ReplyDelete