Sunday, May 23, 2010

Kembara Mencari Iman

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani. Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam serta ahli keluarga baginda dan para sahabat radhiallahu ‘anhum ajma’iin.

Batch pertama mahasiswa KUDQI melepasi trek 'night walk'

Di dalam perjalanan pulang saya mendengar perbualan antara isteri saya dengan peserta yang menumpang kereta saya. Apa yang boleh saya simpulkan ialah apabila tidak didedahkan dengan aktiviti seumpama ini maka kita tidak akan dapat mengetahui sejauhmana kesediaan mahasiswa KUDQI untuk ditarbiyah. Syukur padaMu ya Tuhan.

Antara perbualan di antara isteri dengan peserta tersebut.
Isteri: Seronok tak tamrin?
Peserta: Seronok.
Isteri: Slot mana yang paling seronok?
Peserta: Night walk
Isteri: Walaupun kena pacat?

Alhamdulillah pada semalam, 22 hb Mei 2010 pihak Lajnah Tarbiyah MPMKUDQI telah berjaya melaksanakan satu program Tamrin Marhalah Ta’rif dan Tamrin Marhalah Takween. Program ini telah berlangsung selama 3 hari 2 malam yang bermula semenjak 20 hb Mei 2010 lagi. Akhirnya rindu untuk melaksanakan program-program yang berbentuk tamrin terubat. Ketika berada di Yaman lagi saya menyarankan agar sahabat di sana mengadakan tamrin seperti ini. Memandangkan kemungkinan waqi’ di Yaman tidak sesuai untuk dijalankan tamrin seperti ini maka ianya tidak di adakan.

Di kesempatan ini saya mengucapkan syabas dan tahniah kepada seluruh AJK pelaksana, fasi dan semua yang terlibat bagi menjayakannya. Juga syabas dan tahniah kepada ‘batch’ pertama pelajar KUDQI yang berjaya melepasi trek yang sediakan. Saya difahamkan oleh al-Fadhil Ustaz Kamaruzaman Mohamad selaku Penasihat Program antara yang mengadakan slot ‘night walk’ seumpama di lokasi ini ialah Pemuda Hulu Terengganu dan selepas itu pelajar KUDQI untuk tamrin pada kali ini. Saya selaku Ketua Unit Pengisian dan Ketua Fasi melahirkan setinggi-tinggi kesyukuran kepada tuhan kerana berjaya mengadakan trek ‘night walk’ yang agak mencabar dan sekaligus membuang persepsi pelajar KUDQI lemah dan manja.

"Kamu semua adalah merupakan pelapis kepada ulama'. Dan kita hendak supaya pelapis ulama' tidak lembik dan lesu.".

Itu merupakan sebahagian petikan maui'zzah yang diberikan oleh Penasihat Program setelah selesai menunaikan Qiamulail di atas pasir di tepi sungai. Mudah-mudahan tamrin pada kali ini mencetus suasana baru kepada pelapis a’milin yang sedang berada di KUDQI sesuai dengan ucapan saya semasa muktamar KUDQI yang lepas.

Saya juga memohon ribuan kemaafan di atas segala kekurangan yang ada dan akan berusaha untuk memperbaiki di masa-masa yang akan datang. Insya Allah.

Ucapan sulung selaku Pengerusi Lajnah Tarbiyah

Pada malam 22 hb Disember 2009 saya diminta untuk memberikan satu ucapan sulung sebagai Pengerusi Lajnah Tarbiyah MPMKUDQI. Memandangkan ada masalah yang tidak mengizinkan dua bulan selepas itu saya terpaksa meletakkan jawatan sebagai Pengerusi Lajnah Tarbiyah MPMKUDQI. Walaubagaimanapun atas dasar amanah mentarbiyah merupakan tanggungjawab setiap muslim saya akan terus memberikan komitmen di dalam Lajnah Tarbiyah.

Alhamdulillah segala pengalaman yang diperolehi semasa berada di Gombak terutama di dalam Lajnah Tarbiyah Dewan Pemuda PAS Kawasan Gombak akan digunakan sebaiknya. Insya Allah.

Yang dihormati Tuan Pengerusi Majlis, Yang berbahagia Tuan Presiden dan Ketua HESIS, Yang Berusaha seluruh pimpinan Exco MPM dan HESIS KUDQI serta seluruh mahasiswa dan mahasiswi yang dirahmati Allah Subhanahu Wa Ta’ala sekalian.

Alhamdulillah kita merafa’kan setinggi-tinggi kesyukuran kita kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala di atas kurniaan dua ni’mat yang sangat besar iaitu ni’mat Islam dan ni’mat Iman. Dengan dua ni’mat inilah kita masih lagi dapat menunaikan amanah Allah Subhanahu Wa Ta’ala dengan keadaan baik dan tersusun. Dengan dua ni’mat ini juga kita masih lagi diberikan kesempatan melakukan ibadah kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala dan menuntut ilmu dengan baik. Semoga kita semua terus diberikan kekuatan dan mendapat taufiq dan hidayah agar kita semua dapat terus istiqamah dalam Islam dan Iman.

Tarbiyah nadi organisasi

Tarbiyah merupakan suatu proses pembentukan yang dilakukan untuk membentuk anggota-anggota atau individu-individu Muslim melalui modul @ manhaj tertentu, dengan kaedah tertentu dan dengan matlamat atau tujuan tertentu. Ini bertujuan untuk melahirkan individu yang bersyakhsiah tinggi, berilmu, beriman dan bertaqwa.

Tarbiyah penting kerana ia merupakan proses membersih diri, menanam, melatih, mengubah, membangun dan membina syakhsiah seseorang itu menjadi hambaNya yang ‘aabid, bertaqwa, lebih baik, lebih mulia dan cemerlang di dunia dan di akhirat. Perlu diketahui bahawa tarbiyah merupakan nadi dan tunjang kepada organisasi Islam. Tarbiyah dengan organisasi Islam ibarat isi dengan kuku, ibarat ibu dan anak, ibarat pokok dengan buah, ibarat da’ie dengan da’wah dan ibarat rasul dengan risalah.

Kualiti bukan kuantiti

Tarbiyah adalah tanggungjawab semua pihak dan bukannya hanya diletakkan di atas bahu Lajnah Tarbiyah semata-mata. Apa yang penting ialah hasil yang kita hendak capai ialah kualiti dan bukannya kuantiti. Dan Allah Subhanahu Wa Ta’ala tidak akan bertanya adakah kita berjaya atau tidak tetapi Allah Subhanahu Wa Ta’ala akan bertanya adakah kita melaksanakan amanah tersebut atau tidak. Perlu juga diingatkan bahawa kejayaan yang hendak dicapai bukanlah dalam masa yang singkat tetapi hasilnya boleh dikecapi oleh generasi yang akan datang.

Orang yang berjaya mengikut pandangan Allah Subhanahu Wa Ta’ala

Firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala Surah Ali-Imran: Ayat 104 yang bermaksud:



Pesanan Allahyarham Syeikh Dr. Fathi Yakan

”Tanggungjawab yang besar dan berat yang dibebankan ke atas bahu petugas di medan da’wah membuktikan betapa perjalanan da’wah ini adalah panjang dan jauh, gerak-kerjanya terlalu sukar dan jihadnya adalah sengit.

Oleh yang demikian, mereka yang mengikuti jalan ini wajib mempunyai persediaan untuk menghadapi segala bentuk kekerasan, kesukaran dan pengorbanan.



Surah Al-Ankabut: Ayat 2-3)

Antara pesanan beliau lagi antaranya ialah kita hendaklah:-
1. Mengharapkan keredhaan Allah Subhanahu Wa Ta’ala dan tidak akan mundur di tengah perjalanan dan tidak tergesa-gesa hendak merasai hasil kerja sebelum tiba waktunya.
2. Sekiranya kita berjaya melaksanakan tugas dengan baik, kita hendaklah bersyukur kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Sebaliknya jika kita tidak berjaya melaksanakan tugas dengan baik kita tidak pula berputus asa, tidak kecewa dan tidak akan merasa takut. Bahkan dengan usaha kerja tersebut bermakna mereka telah menunaikan amanah dan telah melaksanakan kewajipan da’wah.

WalLahu A'lam.

No comments:

Post a Comment