Wednesday, July 10, 2013

Sesuatu Yang Bakal Berlaku

Assalamu'alaikum dan salam sejahtera. Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani. Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhamad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam serta ahli keluarga baginda dan para sahabat radhiallahu ‘anhu.

16:16

Rata-rata rakyat di negeri keropok lekor riuh kedengaran akan teori 16:16. Ada yang bertanya nombor apakah itu? Pukul 4:16 minit ke? Bukan. No ekor ke? Bukan. Itu no bilangan Adun di dalam Dewan Undangan Negeri nanti sekiranya Parti Islam SeMalaysia (Pas) bakal memenangi Pilihan Raya Kecil (PrK) di Dun N01 Kuala Besut. Kata makcik penjual songket di sebuah pasar yang begitu seronok untuk melihat perkembangan ini benar-benar berlaku.

InsyaAllah. Jika teori ini menepati kehendak taqdir Tuhan maka tidak mustahil Islam akan kembali bertapak di bumi keropok lekor itu. Kedua-dua calon telah pon diperkenalkan oleh kedua-dua pemimpin parti.

Rabu, 24 Julai 2013 sudah pasti

Pada hari itu seluruh umat Islam di Malaysia berpuasa pada hari yang ke-15 hari di bulan yang penuh keberkatan iaitu bulan Ramadhan. Apakah muslihat Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) menetapkan tarikh itu tiada siapa pon tahu. Hanya mereka dan keluarga mereka yang mengetahui di sebalik muslihat tersebut. Wallahu a'lam.

Lupakan pasal muslihat dan mari pula kita melihat bagaimanakah sejarah Islam telah membuktikan bahawa Islam telah memenangi Peperangan Badar ketika berpuasa di bulan Ramadhan. Umat Islam ketika itu menjadi sangat kuat ketika berpuasa. Allah telah memberikan tenaga luar biasa kepada hambaNya yang telah menjadi pengikut NabiNya.

Di bulan Ramadhan pada kali ini juga jangan kita lupa dan abaikan nasib yang berterusan menimpa umat Islam di dunia. Yang terbaru ialah konflik di bumi para ambiya yang telah mengorbankan puluhan syuhada'. Semoga Allah berpihak kepada mereka. Insya Allah. Ameen.

Calon Pas calon

Sebelum itu tahniah dan ta'ziah diucapkan kerana telah dipilih sebagai calon untuk mewakili Parti Islam se Malaysia (Pas) pada Pilihan Raya Kecil (PrK) N01 Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Besut nanti. Semoga berjaya memenangi

Seorang anak tempatan yang merupakan ahli perniagaan yang juga terkenal di kalangan masyarakat telah dipilih sebagai calon Pas untuk Pilihan Raya Kecil (PrK) N01 Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Besut. Muka baru yang dikenali sebagai Azlan Yusof atau lebih dikenali dengan nama Che Long yang berumur 48 tahun.

Beliau yang merupakan anak tempatan Kuala Besut tinggal di Kampung Baru, Kuala Besut di mana kawasan ini adalah dikhaskan sebagai kawasan industri perkayuan di daerah ini. Lokasi rumahnya sangat berdekatan dengan Markas Besar PAS yang terletak di Kampung Baru akan memudahkan petugas beramah mesra dengan beliau nanti.

Che Long telah diumumkan sebagai calon oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebentar tadi dalam satu majlis ceramah di Kampung Nail, Kuala Besut. Pemilihan beliau dibuat dan telah diputuskan di dalam mesyuarat Jawatankuasa PAS Pusat yang berlangsung malam semalam. Pemilihan calon muka baru dilihat sebagai suatu pendekatan baru yang diambil oleh Pas di dalam menghadapi calon Barisan Nasional di dalam Pilihan Raya Kecil (PrK) N01 Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Besut kali ini.

Beliau juga merupakan seorang kontraktor dan juga pernah memiliki sebuah stor kayu yang terkenal di daerah ini. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan 24 Julai sebagai hari pengundian untuk PRK manakala 20 Julai hari pembuangan undi awal. 12 Julai pula ditetapkan sebagai hari penamaan calon. 

Pilihan Raya Kecil (PrK) N01 Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Besut  itu diadakan ekoran kematian Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun)yang juga Exco kerajaan negeri Terengganu, Dr A Rahman Mokhtar, selepas 50 hari terpilih untuk kali kedua sebagai Adun.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan Tengku Zaihan Che Ku Abdul Rahman sebagai calon Barisan Nasional (BN) untuk PRK DUN Kuala Besut.

Pada pilihan raya umum ke 13 (PRU13) lalu, A. Rahman memperolehi 8,809 undi sementara calon PAS, Napisah Ismail mendapat 6,375 undi. BN menang dengan majoriti 2,434 undi.


Kredit to: omakkau

2 comments: