Sunday, May 9, 2010

Tidak Rasa Berdosa Sedikit Pun!

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani. Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam serta ahli keluarga baginda dan para sahabat radhiallahu ‘anhum ajma’iin.

Rehlah yang merehatkan fikiran

Alhamdulillah saya berkesempatan untuk bersama menyertai rehlah muslimat ke Lata Cangkah, Setiu pada hari semalam 08 Mei 2010. Saya bersama dengan isteri menaiki sebuah kereta bersama 2 buah kenderaan menuju ke destinasi pada awal pagi. Kami disediakan roti dan juga air mineral sebagai sarapan pagi. Rehlah yang terakhir yang saya sertai ialah rehlah bekas-bekas pelajar Yaman di Belukar Bukit. Rehlah adalah salah satu cara untuk ‘release tention’ setelah kepala dibebankan dengan tugasan pelajaran dan juga kerja sampingan. Rehlah juga merupakan salah satu cara tarbiyah Islamiyyah. Antara lain lagi cara tarbiyah Islamiyyah ialah jaulah, mukhayyam, tamrin, lawatan dan lain-lain lagi.

Bestnya mandi

Saya dan beberapa rakan yang mengiringi muslimat ke tempat program mula mencari tempat yang sesuai untuk mandi. Muslimat mempunyai aktiviti yang padat dengan pengisian yang telah dirancangkan. Semasa mandi, kami ditegur oleh seorang pemuda yang lebih awal mandi daripada kami. Saya yang mengenakan baju ‘Moonson PAS’ mengambil kesempatan untuk mendekati budak muda tersebut. Alhamdulillah walaupun saya dan sahabat memakai baju yang berbaur politik mereka boleh menegur kami.

Dengan kemahiran berenang semenjak kecil lagi memudahkan saya untuk berenang. Berenang merupakan salah satu daripada sunnah Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam di samping memanah dan juga menunggang kuda. Kami mandi sehingga kami merasa puas dan terasa akan kesejukan air yang mengalir di celah-celah batu-batu bukit. Kepenatan memandu sejauh lebih kurang 80km hilang bersama dengan dengan air tersebut.

Jesus Chartered Church

Setelah selesai mandi, saya terpandang seorang lelaki Melayu yang agak berumur yang memakai baju t-shirt yang bertulisan yang tidak sepatutnya seorang muslim memakainya. Saya memberanikan diri dan menghampirinya untuk memastikan lagi tulisan yang tertulis pada baju yang dipakai lelaki tersebut.

“Assalamualaikum” Saya memulakan bicara. Salam saya dijawab. Saya berkata kepadanya “Baju abang ada tulisan Jesus tu”. Lelaki tersebut hanya mengangguk mengiyakan tanpa rasa berdosa sedikit pun. Hanya itu sahaja reaksi lelaki tersebut. Anaknya yang masih kecil bertanya. "Kenapa bah?". Saya tidak memastikan apakah respon si ayah kepada anaknya tersebut. Saya terus terpaku diam seribu bahasa dan terus meninggalkan lelaki tersebut sambil mengenangkan perlakuan lelaki tersebut. Apa yang penting ialah sudah selesai tanggungjawab saya untuk menegur perkara yang bertentangan Islam. Perasaan saya tersentuh kerana inilah kali pertama saya melihat di depan mata kasar dan ianya berlaku di negeri yang sekian lama dengan jolokan "Darul Iman".

Sebagai muhasabah bersama, sejauhmanakah pengisian akidah yang sebenar berjalan di negeri "Darul Iman"?

Kenapa nak promosi yang lain daripada Islam?

Allah Subhanahu Wataala menegah kita daripada meniru apa yang dilakukan dan disembah oleh orang-orang kafir. Firman Allah Subhanahu Wataala dalam Surah Al-Kaafirun : Ayat 2 yang bermaksud:


Rata-rata kita dapat melihat orang Melayu lebih seronok untuk mempromosikan agenda barat berbanding agenda Islam. Pemimpin yang ada sekarang ini lebih gemar mencipta istilah-istilah yang bertujuan untuk mengukuhkan sokongan dan juga istilah-istilah yang mengelirukan. 1Malaysia dan Islam Had-hari boleh dijadikan contoh. Adakah ini juga termasuk di dalam agenda Yahudi atau barat?

Istilah-istilah untuk menguatkan Islam tidak mendapat perhatian. Pelbagai ‘ghazwatul fikr’ ataupun serangan pemikiran yang membelenggu umat Islam hari ini melalui media-media massa. Masuk ke setiap rumah-rumah orang Islam tanpa tapisan ditambah pula dengan slogan-slogan yang mengelirukan yang akhirnya akan menyesatkan.
Begitu juga dengan tulisan-tulisan yang ada pada baju-baju anak-anak muda hari ini. Mereka lebih gemar untuk promosikan kumpulan muzik yang digemari berbanding baju-baju yang bertulisan Islamik. Bagi mereka yang mempunyai kesedaran marilah kita fikir-fikirkan dan renung-renungkan akan nasib yang menimpa Islam.

No comments:

Post a Comment